keskiviikko 15. elokuuta 2018

pidä itsestäsi huolta





Tärkeintä on, että sinä itse voit hyvin.
Tähän hyvinvointiin kuuluu olennaisesti fyysinen ja henkinen hyvinvointi. Nämä kaksi kulkevat läpi elämän käsi kädessä.
Fyysinen hyvinvointi koostuu mm. ravinnosta, liikunnasta ja levosta. 
Nämä asiat tiedän ja tiedostan kyllä oikein hyvin. Mutta noudatanko näitä ohjeita. Välillä kyllä, mutta harmittavan usein En. Varsinkin hyvä ja monipuolinen ravinto on minulle haaste. Minulla on ärtynyt paksusuoli joka tuottaa omat haasteensa ruokavaliolle, yritän syödä Foodmap ruokavalion mukaisesti, mutta eipä se aina onnistu...ja en oikein jaksa pitää siitä myöskään kurinalaisesti kiinni. Tämä kaikki tietysti kostautuu ja minähän siitä itse saan kärsiä.
Vatsavaivoihin auttaisi myös mukava stressitön elämä..mielestäni tämä on jo aikamoinen klisee...keneltä se tänä päivänä onnistuu, kysynpä vaan??
Lääkärin tarjotessa minulle hoidoksi tätä stressi vapaata elämää, pystyn nykyään jo asialle nauramaan..aiemmin suutuin..yleensä heitänkin hänelle vastapallon "tuletko meille tuuraamaan minua" Eipä ole vielä näkynyt ketään...

Liikunta. 
Mikä ihana ja samalla niin P:n ärsyttävä sana! Minulla on hyvin mielenkiintoinen suhde liikuntaan. Olen siitä innostunut lehtien ja kirjojen kautta, olen hyvä suunnittelemaan, hankkimaan välineitä, vaatteita...mutta toteutus ontuu pahemman kerran. 

Liikunta - painonpudotus.
Kyllä, tämä vasta minulle nostaakin sappinesteen suuhun, muutenkin kuin närästyksestä!
Minä niin tiedän mitä pitäisi tehdä, jotta saisin painoani alas..mutta joku pirulainen istuu olkapäälläni ja sanoo
"ei kannata, ota vaan ihan rennosti"
Kuinkahan monta kertaa olen aloittanut "uuden elämän" jota on parhaimmillaan kestänyt noh ehkä viikon...siis parhaimmillaan ja pahimmillaan aloitan sen joka maanantai!
Oikeasti haluaisin laihtua, elämä olisi helpompaa edes se 5kg pienempänä, mutta tässä iässä se on niin Vaikeaa!!






Henkinen hyvinvointi.
Haluaisin elää elämääni katsoen eteenpäin ja pystyisin tietoisesti jättämään jo elettyä elämään taaksepäin...pystyisin olemaan vatvomatta niitä asioita mitkä ovat olleet, mille en enää voi tehdä mitään...Ei ole ihan helppoa.

Haluaisin myös oppia hyväksymään tekemäni virheet.
Oppisin elämään niiden kanssa ja opettelemaan anteeksiantoa. Anteeksianto on varmasti helpottavin asia mitä voimme itsellemme tehdä. Anna anteeksi itsellesi, etsi teoillesi selitys ja anna anteeksi. Jos tähän ei pysty, niin elämä tässä päivässä, nykyisyydessä on vaikeaa, kun täytyy kokoajan kantaa menneiden asioiden taakkaa mukanaan.
Tämä ei ole helppoa, mutta opettelemisen arvoista. Jokainen anteeksianto auttaa hengittämään hiukan vapaammin, henkisten taakkojen kantaminen sulkee kehoa ihan turhaan.

Nämä ovat asioita mitkä jokainen suhteuttaa omaan elämäänsä. On myös asioita, mitä ei pysty antamaan anteeksi edes itselleen...niiden käsittelyyn löytyy myös erilaisia keinoja - auttajia.


Kiitollisuus
Olen yrittänyt pitää kirjaa asioista mistä olen kiitollinen. Välillä sen pitäminen naurattaa, välillä itkettää, välillä hymisyttää..
Aluksi asiat mistä olen kiitollinen olivat hyvinkin isoja, jopa maailmaa syleileviä. Nykyisin voin kirjoittaa vihkoon;
tänään olin kiitollinen siitä, että söin ilman vatsanpuruja
tänään olin kiitollinen siitä, että sain hymyn hymystä
Välillä unohdan koko kiitollisuus asian. Mutta kun on viikonkin rypistellyt otsaansa, on ihan hyvä palata vihkon äärelle ja miettiä, että onhan tässä nyt hyviäkin hetkiä ollut...


"vaikka hellittäisit hetkeksi,
elämä ei karkaa käsistäsi"

niinpä
halein

jaana

2 kommenttia:

  1. Your pup is so cute! This looks like a great day you had... I love the photo of the sunset. Thanks for the share, hope you have a fantastic rest of your day. Keep up the posts!

    World of Animals

    VastaaPoista
  2. Ihan samoilla linjoilla mennään. Tsemppiä arkeen!

    VastaaPoista